تبلیغات
طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز - قالب دستوری اكشن اسكریپت
 
طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز
اول سلام بعدا جواب
درباره وبلاگ


طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز
مرکز حرفه ای گرافیک و طراحی وب - گرافیک دانلود

مدیر وبلاگ : طراحی وب سایت ساز

قالب دستوری اكشن اسكریپت

 

 

در اكشن اسكریپت نقطه برای نشان دادن خواص یا متدهای وابسته به یك شیی یا سمبل مووی كلیپ استفاده میشود . همچنین برای تعیین target path در یك مووی كلیپ یا متغیر ، فانكشن یا آبجكت ها استفاده میشود . عبارت نقطه دار با نام شیئ یا كلیپ موردنظر آغاز شده ، نقطه میگذاریم و در آخر با یك المان كه توسط شما تعیین میشود پایان می یابد .

بطور مثال خاصیت X كه برای مووی ها میباشد مكان افقی مووی را روی صحنه مشخص میكند . مثلا عبارت ball.x نشان دهنده مشخصه X از كلیپ ball میباشد.

مثال دیگر :

submit یك متغیر در كلیپ Form است كه در كلیپ shop قرار دارد . عبارت shop.form.submit=True مقدار متغیر submit از form را True میكند.

 

مثال دیگر :

عبارت ;()ball.play را داریم . play  یك متد از كلیپ ball است كه باعت اجرای این كلیپ میشود .نقطه همچنین با شیی مجازی root_  و  parent_ كار میكند . شیی مستعار root_ به Timeline اصلی بر میگردد. شما از این شیی میتوانید برای خلق Target path های مطلق استفاده كنید . بطور مثال عبارت زیر باعث فراخوانی فانكشن Buildgameboard در مووی كلیپ functions در Timeline اصلی میشود .

;()root.functions.buildgameboard_

از شیی مجازی parent_ برای مراجعه یه یك كلیپ كه كلیپ كنونی در آن قرار دارد استفاده میشود . همچنین میتوانید برای ساخت target path وابسته استفاده اش كنید .

 

آكولاد:

عبارات اكشن اسكریپت توسط آكولاد ها گروه میشوند . به مثال زیر توجه كنید :

on(release) {

                 myDate = new Date();

                 currentMonth = myDate.getMonth();  

{

سمی كالن :

عبارات زبان اكشن اسكریپت با سمی كالن پایان میابد . مثال :

column = passedDate.getDay();

row     = 0;

اگر شما سمی كالن پایانی را فراموش كنید هیچ مشكلی برای اسكریپت شمل پیش نمی آید اما بهتر است برای شیوایی اسكریپت خود آنرا همیشه بگذارید .

 

پرانتز ها :

وقتی شما یك فانكشن تعریف میكنید ، باید پارامتر های فرستاده شده در فانكشن را در پرانتز قرار دهید . مثال :

function myFunction (name, age, reader ) {

                 …

}

همچنین برای آسانتر شدن عبارات ریاضی در اسكریپت نیز از پرانتز ها بصورت ذیل استفاده میشود .

(در زبان های برنامه نویسی اعمال ریاضی بترتیب خاصی در پراسیجر تفسیر میشوند . )وقتی یك عبارت ریاضی داخل پرانتز باشد محاسبه آن قبل از بقیه عبارت صورت میگیرد . به مثال زیر دقت كنید :

Total =2+3*5 ;

Total =(2+3)*5 ;

در عبارت اولی ابتدا عمل ضرب و سپس جمع صورت میگیرد و پاسخ عدد 17 است

در عبارت دوم بعلت وجود پرانتز ابتدا پرانتز محاسه و سپس ضرب صورت میگیرد و جواب 25 است .

ز پرانتز همچنین برای مقدار دهی عبارات استفاده میشود . قالب كلی آن مانند مثال زیر است :

(new Color(this)).setRGB(0xffffff);

اگر بخواهید از پرانتز استفاده نكنید باید از 2 عبارت استفاده كنید.

myColor = new Color(this);

                   myColor.setRGB(0xffffff);

حساسیت به حروف كوچك و بزرگ :

فقط كلمات كلیدی اكشن اسكریپت به حروف حساسند و در بقیه موارد میتوانید از هر دو حالت استفاده كنید . شما نمیتوانید از اسم های رزرو شده اكشن اسكریپت بجای نام اشیای خود استفاده كنید . اگر كلمات كلیدی اسكریپت را از لحاظ كوچكی و بزرگی اشتباه بنویسید اسكریپت حاصل دچار مشكل خواهد شد .keyword ها در حالت پیش فرض در پنجره اكشن به رنگ آبی هستند.

 

 

كامنت نویسی :

كامنت ها كد نیستند بلكه جملاتی اند كه طراح در میان كد ها برای توضیح درباره كد مینویسد تا در رجوع بعدی خود كاری كه انجام داده را بیاد آورد . در اكشن اسكریپت از دو بك اسلش پشت سر هم ، برای نوشتن كامنت استفاده میشود . خطی كه با // شروع شود جزو كد ها به حساب نمی آید و در كامپایل فایل فلش نادیده گرفته میشود . در نوشتن كامنت محدودیت لغتی وجود ندارد.

 

 

كلمات كلیدی :

اكشن اسكریپت تعدادی از لغات خاص را برای استفاده های خاص زبان اسكریپت برای خود رزرو كرده كه شما نمیتوانید این لغات را بعنوان اسم متغیر ، فانكشن یا اسامی لیبل استفاده كنید .

این كلمات عبارتند از : 

 

Break    else        instanceof      typeof

case      for          new              var

continue  functio          return  void 

default     if     swith     while

with   delete     in     this  

 

ثابت ها :

ثابت ها چیز هایی مانند متغیر ها هستند با این تفاوت كه مقدارشان هرگز تغییر نمیكند . بطور مثال ثابت های BACKSPACE ، ENTER ، QUOTE ، RETURN از ثابت های شیی key هستند كه به كلید های كیبورد مربوطند . مثلا برای اینكه بفهمید كاربر كدام كلید را فشار داده از كد زیر استفاده میكنیم :

 

if(Key.getCode() == Key.ENTER) {

                 alert = "Are you ready to play?";

                 controlMC.gotoAndStop(5);






صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی