تبلیغات
طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز - آموزش فلش ( لایه ها )
 
طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز
اول سلام بعدا جواب
درباره وبلاگ


طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز
مرکز حرفه ای گرافیک و طراحی وب - گرافیک دانلود

مدیر وبلاگ : طراحی وب سایت ساز

لایه ها



لایه ها همانند لایه شفافی بر روی صفحه کاری میباشند. اشیاء موجود بر روی این لایه ها به صورت مستقل عمل مینمایند. بدین صورت که شما میتوانید هرکدام از اشیاء بر روی لایه های مختلف را دستکاری نمایید، بدون اینکه اشیاء خراب شوند! و یا اینکه لایه ای را به جلو و یا عقب لایه مورد نظر خود انتقال دهید.

اکنون اجازه دهید تا نگاهی اجمالی بر اجزای ابزار لایه داشته باشیم.


*Layer names: در اینجا نام لایه ها را مشاهده مینمایید. برای ایجاد تغییر در نام آنها، کافیست تا بر روی نام آنها دابل کلیک نموده و نام ـنها را به نام مورد نظر خود تغییر دهید.

*Add a layer: برای اظافه نمودن یک لایه جدید به صفحه کاری کافیست تا یک بار بر روی این آیکون کلیک نمایید. ( چنانچه شما از فقط و فقط یک لایه استفاده نمایید، کلیه اشیاء موجود بر روی لایه دارای یک افکت میباشند).

*Add a motion guide layer: توسط این مورد شما قادر خواهید بود تا برای لایه های خود یک راهنمای لایه ایجاد نمایید. بنابر این شما قادر خواهید بود تا اشیاء مورد نظرتان را در مسیر دلخواهتان به حرکت درآورید.

*Add a layer folder: این ابزار توانایی شما در افزودن پوشه هایی به سیستم سازماندهی لایه ها را افزایش خواهد داد.

*Delete a layer: توسط این آیکون شما قادر خواهید بود لایهء فعال را به همراه کلیه اشیاء فعال موجود بر روی آن حذف نمایید.
*Show or hide layer: توسط کلیک بر روی جعبه لایه ها، شما قادر خواهید بود تا لایه های انتخاب شده را روئیت نمایید. چنانچه میخواهید فقط لایه مورد نظر خود را فعال نمایید، فقط بر روی لایه مورد نظر خود کلیک نمایید.

*Lock or unloack layer: با کلیک بر روی این ستون، کلیه لایه های موجود قفل گشته و اعمال هرگونه تغییری بر روی آنها ناممکن خواهد شد. قفل نمودن یک لایه خاص ایده ای بسیار عالی میباشد!. زیرا از تغییر اتفاقی و ناخواسته لایه ها جلوگیری خواهد نمود. مخصوصا در صورتیکه لایه مورد نظر برای انجام تغییرات را اشتباهی انتخاب کرده باشید.

* Show layer as outline: با کلیک بر روی این ستون، اشیاء به صورت یکپارچه در خواهند آمد و این زمانی مناسب خواهد بود برای مشاهده اینکه اشیاء مختلف در لایه های مختلف، چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار مینمایند.

زیادی لایه ها باعث زیاد شدن حجم فیلم منتشره فلش نخواهد شد. زیرا فلش، فیلم منتشر شده را بر روی یک لایه قرار خواهد داد! این یکی از دلایلی میباشد که شما مجبور خواهید شد تا فیلم فلش را به صورت یک پروژه ذخیره نمایید. این پروژه با پسوند FLA. کلیه لایه های تشکیل دهنده یک فیلم فلش را در بر خواهد گرفت.

زمانی که فیلم منتشر شده فلش را ارسال مینمایید، همه چیز با پسوند WSFA. بر روی یک لایه قرار خواهد گرفت.

+-----------------------------------------------------+
| لایه :
Layer ابزار لایه ها : Layer Tools |

+-----------------------------------------------------+

 

         

٭ ٭ ٭ TimeLine

timeline یکی از ابزارهای فلش میباشد که فریم های درون فلش را کنترل می کند. در زیر شرح مختصری از قسمت های مختلف timeline را به رویت شما عزیزان میرسانیم:

* Play head: برای دیدن محتویات فریم دلخواه به وسیله اشاره گر ماوس، play head را بر روی فریم دلخواه بکشید. بدین منظور شما میتوانید یک فریم دلخواه را بر روی timeline کلیک کنید که آن به صورت اتوماتیک play head می گردد.

*Frame numbers: این شماره ها راهنمای شما برای کار کردن در timeline می باشند. آنها شما را قادر میسازند تا جای اشیاء را در فریم به درستی مشخص کنید.

*Timeline menu: از طریق منو مذکور شما میتوانید به به تعدادی از گزینه هایی که برای تنظیم چگونگی مشاهده ابزار timeline مورد استفاده قرار می گیرند دست یابید.

*Center frame: قسمت مرکزی قابل مشاهده در timeline را می نامند.

* Onion skin view: از طریق این مورد میتوان فریم های مختلف موجود در یک انیمیشن ترتیبی را مشاهده نمود. در واقع میتوان تشکیل شدن فریم های میانی یک فیلم را مشاهده نمود.

* Onion skin outline view: این گزینه نیز مانند گزینه Onion skin view می تواند تعداد فریم های اول تا آخر را به رویت رساند اما این گزینه اکثرا برای منحنی های باز مورد استفاده قرار میگیرد.

* Edit multiple frames: این مورد شما را قادر خواهد ساخت تا هر قسمت از یک فیلم انیمیشن فلش را که به فریم های مختلف تقسیم شده است را مطابق سلیقه خویش ویرایش نمایید.

* Modify onion markers: منویی را نمایش می دهد که توسط آن شما قادر خواهید بود تعداد فریم های مورد نظر خود را در onion skin view ملاحظه نمایید.

*Current frame: در این قسمت میتوانید شماره فریم جاری را بیابید.

* Frame rate: توسط این گزینه میتوانید تعداد فریم های نمایش داده شده را ملاحظه نمایید.

* Play back time: زمان سپری شده از فیلم انیمیشن را نمایش خواهد داد.

* Scroll bars: بوسیله آن قادر خواهید بود تا فریم و یا لایه های قبلی را مشاهده نمایید.

 نکته: چنانچه شما تمامی اشیاء فریم اولیه را کامل نموده و سپس به سراغ

فریم دوم بروید، اغــلباً انیمیشن مورد نظر شما آســانــتـــــــر ایجاد می گردد.

شما در فلش قادر به کپی و چسباندن یک شیء نخواهید بود بلکه فلش به طور

خودکار شیء مورد نظر را کپی نموده و آن را به timeline اظافه مینماید

٭ ٭ ٭


درک اصول پایه ای فلش

فلش دارای یک سری عناصر اولیه است که شما را در طراحی کارتان همراهی می کند. شکل زیر نمای اولیه ای از عناصر اولیه در MACROMRDIA FLASH می باشد.

 

 

 

«برای مشاهده تصوید در اندازه واقعی بر روی آن کلیک نمایید» 

صفحه کاری در فلش

یک صفحه کاری، منطقه ای است که شما باید فیلمهایتان را در آن محدوده در فلش ایجاد نمایید. ( قسمت سفید رنگ، که در قسمت میانی در میان محدوده طوسی رنگ تصویر قرار دارد ).

نکته: به صورت پیش فرض، اندازه این صفحه 550x400 پیکسل می باشد. اطراف صفحه کاری به وسیله یک ناحیه خاکستری پوشانده شده است. این کاملا منطقی است که اشیاء کاملا روی محیط کاری ظاهر نشوند مگر اینکه آنها را روی صفحه کاری انتقال دهید. این اشیاء همانند هنرپیشه ای هستند که در پشت پرده میباشند و تا هنگامی که بر روی سن نیایند، هیچکس نمیتواند آنها را مشاهده نماید.

شما همچنین میتوانید از طریق لغزنده های وضعیت، که در زیر صفحه کاری قرار دارند محل صفحه خویش را جابجا نمایید.
 

نمایش متون متحرك

بدون شك شما تاكنون متنهای متحركی را در وب سایتهای مختلف دیده اید كه در یك محدوده مشخص، از مكانی به مكانی دیگر در حال حركت می باشند. از این افكت ها اكثرا برای سرفصل وب سایتهای نشریات و تبلیغات فروشگاه ها استفاده میشود.

ایجاد یك متن متحرك توسط فلش، كاری بسیار آسان است. بدین منظور كافیست تا یك زوج از تكنیك های فیلم سازی فلش را با یكدیگر تركیب نموده و نتیجه دلخواه خود را حاصل نمایید. برای انجام این امر یكmotion tween را ایجاد كرده و به وسیله آن یك متن را از این سر به آن سر یك جعبه متنی تغییر مكان میدهیم. سپس یك ماسكرا بدان می افزاییم. توسط ماسك مورد نظر میتوان متن داخل جعبه را كنترل نمود ( شما قادر خواهید بود هر قسمت از متن مورد نظر را مشاهده نمایید.) (( در مورد ماسك در آینده بیشتر گفتگو خواهیم كرد ))

نكته: در صورتیكه متن شما چیزی شبیه به یك STOCK TICKER و یا

SCROLLING HEADLINE TICKER باشد، روش كار شما به این سادگی

نبوده و شما نیاز به مقداری اسكریپت نویسی خواهید داشت.

واژگان:؛ ماسك: mask.............................|

----------------------------------------------------------------

 

 

تغییر شكل اشیا

 

یكی از تكنولوژیهای انیمیشن در فلش، به شما این اجازه را میدهد كه شكلی را از حالت اولیه خود به حالتی دیگر تغییر دهید. این پروسه را در فلش SHAPE TWEEN مینامند.

نكته: شما همچنین میتوانید یك شی’ تغییر یافته را به وضعیت اولیه آن( وضعیت قبل از ایجاد تغییر ) بازگردانید كه این خود موجب به وجود آمدنیك EFFECT بسیار جالب خواهد شد. برای این منظور كافیست تا برعكسعملیات قبلی را تكرار نمایید.

 

٭ ٭ ٭ نمایش دکمه ها

دکمه ها به صورت عناصر واسطا ای در فلش کار میکنند. شما میتوانید از دکمه های ایجاد شده خودتان و یا دکمه های فلشاستفاده کنید. شما قادر خواهید بود این دکمه ها را به آسانی به فیلمهای فلش مورد نظر خود استفاده نمایید.

چنانچه شما دکمه ای را به یک فیلم فلش اظافه نمایید، این دکمه به تنهایی هیچ کاربردی نخواهد داشت. برای اینکه این دکمهبه عمل کلیک ماوس و یا کلید صفحه کلید پاسخ دهد، باید قطعه کدی شبیه به gotoAndPlay(1); را بدان اظافه نمایید.شاید باور نکنید اما واقعیت همین است! این تمام اسکریپتی است که شما باید برای عملکرد دکمه برگشت فیلم بدان اظافهنمایید. ماباقی جزئیات را فلش به صورت اتوماتیک مهیا نموده و قرار میدهد.


نکته: فلش دارای یک سری از اشیاء از پیش ساخته شده میباشد که شما میتوانید با اظافه کردن آنها در فیلم فلش خود، عمل ساخت فیلم خود را سرعت بخشید. برای مثال چنانچه شما از منوی فلش، گزینه Window /Comment Libraries /Buttonsرا انتخاب نمایید، میتوانید از دکمه های پیش فرض دکمه ای را برای فیلم فلش خود انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید

٭ ٭ ٭ ساخت فیلم محاوره ای

علاوه بر انیمیشن های ساده، از فلش میتوانید برای ساخت وب سایتهای محاوره ای نیز استفاده كنید.به عنوان مثال، می توانید فیلم فلشی را ایجاد كنید كه در آن فـیـلـمها و تـرَكـهـای موسیقی متعـدد قابلانتخابی وجود داشته باشد. زیرا فلش كاملا شیء گرا میباشد.
نكته: منظور از محاوره ای بودن در یك فیلم فلش این است كه كاربر، قادربه انتخاب كـلـیـپ های ویــدئـویـی و یا تــركــهـای موسـیـقی دلخواه خود باشد.برای ساخت فیلم های محاوره ای در فلش احتیاج به كمی اسكریپت نویسی دارید. نگران نباشید!به زودی كدنویسی را خواهید آموخت.نرم افزار فلش به صورت پیش فرض برخی از دستـوراتاسكریپت را آماده دارد و شما میتوانید به راحتی و فقط با كلید ماوس بفـشـارید و سپس از لـیـسـتكدها، كود مورد نظر خود را انتخاب نمایید. به هر حال شما به راحتی نمیتوانید متخـصـص دراسكریپت نویسی شوید.در اینجا به اعمالی كه شما از طریق آن میتوانید یك فیلم فلش را محاوره ای نمایید اشاره ای میكنیم:*تولید بازیهایی كه به كاربر اجاره عمل كشیدن و انداختن را بدهد و قرار دادن آن در سایت.* قرار دادن كلیدهایی كه به كاربر اجازه عقب بردن فیلم در حال پخش را بدهد.* بازدیدكنندگان وب سایت قادر به قـطع صـدای فیلم در حال پخش باشنـد.* بازدید كنندگان وب سایت، قادر به انتخاب فیلم مورد نظر خود باشند.* اجازه ارسال اطلاعات به آدرس
E-mail مورد نظر داده شود

.______________________________

راهنمای لغات:شیء گرا: object oriender اسكریپت: Script

كشیدن و انداختن:

 

 






صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی