تبلیغات
طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز - ابن ابی عقیل عمانی
 
طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز
اول سلام بعدا جواب
درباره وبلاگ


طراحی سایت | طراحی حرفه ای وب سایت | سایت ساز
مرکز حرفه ای گرافیک و طراحی وب - گرافیک دانلود

مدیر وبلاگ : طراحی وب سایت ساز

ابن ابـی عقـیل عمــانی

 

ابـن ابـی عـقـیل عمانی، گفته اند یمنی است، عمان از سواحل دریای یمن است، تاریخ ‌وفاتش معلوم نیست در آغاز غیبت كبری می زیسته است بحرالعلوم گفته است كه اواستاد جعفر بن قـولـویـه بوده است و جعفر بن قولویه استاد شیخ مفید بوده است این قول از قول بالا كه جعفر بن قولویه را همدوره علی بن بابویه معرفی كرده است، اقرب به تحقیق است.
آرا ایـن ابـی عـقـیـل در فـقـه زیـاد نـقـل مـی شـود او از چـهره هایی است كه مكرر به نام او در فقه برمی خوریم.
[1]
حـسـیـن بـن ابـی عقیل ملقب به حذا معروف به عمانی و ابن عقیل
[2]،كنیه اش ابـوعـلـی، از فقهای بزرگ و از بزرگان امامیه و از متكلمین وارسته ای است كه معاصر با ثقه الاسلام كلینی (متوفی 329) بوده، و از اساتید شیخ مفید به شمار می آید.
مرحوم مدرس صاحب ریحانه الادب درباره او می نویسد:
شـیـخ مـفید به غایت او را ستوده است و او نخستین كسی است كه در اول غیبت كبری، فقه را مـهذب كرد و با قواعد اصولیه تطبیقش نمود، طریق اجتهاد و تطبیق احكام با ادله و اصول آنها را بـاز كـرد بـعد از او ابن جنید اسكافی، (كه شرح او خواهدآمد) هم همان طریق را پیمود بدین جـهـت اسـت كه در اصطلاح فقها، این دو فقیه جلیل القدر به قدیمین (دو تن از قدما) تعبیر آورده می شود آرا این عقیل محل توجه و اعتنا بیشتر محقق حلی و علا مه و متاخرین قرار گرفته اسـت و از فـتاوای نادره او عدم تنجس آب قلیل به مجرد ملاقات با نجس، وجوب اذان و اقامه در نمازصبح و شام و بطلان نماز در صورت ترك آنها (اذان و اقامه) است.
[3]
ابن ابی عقیل عمانی در کلام بزرگان:
گفتار صاحب ریاض:
مرحوم میرزا عبداللّه افندی صاحب ریاض العلما درباره او گوید:
فـقیه بزرگ، متكلم اصیل، شیخ بزرگوار، معروف به ابن ابی عقیل، اقوال و آرااو در كتابهای ما مـورد نقل قول قرار گرفته است، با آنكه مردم سرزمین عمان همگی ازخوارج و ناصبیها هستند، ولی به نظر می رسد كه آنان پس از سده سوم از دیار مغرب به آن منطقه آمده باشند.
او مـی افـزایـد: علا مه در كتاب خلاصه الاقوال توصیف و تجلیل فراوانی از اوبه عمل آورده است.
[4]
گفتار نجاشی:
نـجاشی، صاحب كتاب رجال معروف، پس از توصیف او به ثقه و فقیه و متكلم بودن، و پس از ذكر كـتـابـهـای او، از كـتاب المتمسك بحبل آل الرسول (ص) نام می بردو گوید: كتاب بسیار مـشـهوری در میان شیعه می باشد كمتر كسی پیدا می شود كه واردخراسان گردد و از آن، كتاب نـسخه یا نسخه هایی تهیه نكرده باشد از استادم اباعبداللّه شنیدم كه در حق این مرد فراوان مدح و ثنا می گفت. [5] از دیگر آثار او، كتاب الكفروالفر در امامت و ولایت می باشد.
گفتار شیخ طوسی:
فقیه بزرگوار شیعه، شیخ طوسی در كتاب الفهرست درباره او می گوید:.
ابـن ابی عقیل عمانی، دارای كتابهای متعددی است او از زمره متكلمین شیعه بوده و كتابهایی در فقه دارد و كتاب الكر و الفر (در امامت)، و المتمسك بحبل آل الرسول (در فقه) را ذكر كرده است. [6]
گفتار ابن شهر آشوب:
ابـن شـهر آشوب در معالم العلما، ص 37، و مرحوم شیخ حر عاملی در امل الامل (2/61) عین مطالب گذشته را در حق او نقل نموده اند و او را با علم و فضیلت وفقاهت و كلامی بودن توصیف نموده اند.
گفتاراردبیلی:
صـاحـب جـامع الرواه درباره او سخن نجاشی را نقل می كند و می گوید: حسن بن علی بن ابی عـقیل، حذا، فقیه وارسته و متكلم است و كتابهایی در زمینه فقه و كلام دارد از استادم ابو عبداللّه شنیدم كه فراوان در حق او ثنا و تعریف می نمود. [7]
گفتار آیه اللّه سید حسن صدر:
آیه اللّه سید حسن صدر، مؤلف كتاب تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام او را درگروه فقهای بزرگ امامیه نام برده است و درباره او چنین می نویسد:
او بزرگ شیعه و آبرو و اعتبار آنان، متكلم، فقیه، ركن و مؤسس در فقه ومحقق در علوم شرعی و مدقق در علوم عقلی، كتابهای متعددی در فنون اسلامی دارد،ولی شهرت او در فقه و استنباط احكام شرعی است او معاصر كلینی و از علمای قرن سوم هجری می باشد.
[8]
گفتار آیه اللّه خویی:
صاحب معجم رجال الحدیث، پس از نقل اقوال و آرا نجاشی، شیخ طوسی وعلا مه حلی می فرماید: شـهـرت و اعـتـبار او، عظمت علمی و عملی این شخصیت، دربین فقهای اعلام، ما را بی نیاز از اطـالـه سخن و تعرض به اقاویل و كلمات آن بزرگان می نماید احتمال داده می شود كه ابی عقیل كنیه عیسی بوده باشد. [9]
وفات:
بـا هـمـه تـلاشی كه در رابطه با شناخت تاریخ دقیق وفات او صورت گرفت و به صاحبان فن نیز مراجعه شد، ولی چیزی به دست نیامد، ولی با توجه به هم عصر بودن او با ثقه الاسلام كلینی و ابن بابویه (صدوق اول)، حدس زده می شود كه وفات او نیزهمان نیمه اول قرن چهارم، در حدود 330 تا 350 هجری رخ داده باشد.


[1] . آشنایی با علوم اسلامی، ص 294، چاپ دفتر انتشارات اسلامی .
[2] . عـمـان با ضم عین و تشدید میم، و آن منطقه ای است میان بلاد یمن و فارس حذا با فتح حا و تشدیدذال، كفاش و سازنده كفش می باشد.
[3] . ریحانه الادب، ج 7، ص 360 .
[4] . ریاض العلما، ج 1، ص 204 .
[5] . رجال نجاشی، ص 48، كد معرفی 100، چاپ جامعه مدرسین قم .
[6] . الفهرست، ص 54 .
[7] . جامع الرواه، ج 1، ص 911 .
[8] . تاسیس الشیعه، ص 303 .
[9] . معجم رجال الحدیث، ج 5، ص 22، كد معرفی 2933 .

 

عقیقی بخشایشی - تلخیص از كتاب فقهای نامدار شیعه، ص 41





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی